سهم عمرانی از بودجه عمومی بالاخره ۲۰ درصد یا ۱۰.۴ درصد؟

در صورتی که سهم درآمد نفت خام تحویلی به دستگاه‌ها برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی را که معمولا محقق نمی‌شود از سقف بودجه عمومی و عمرانی کسر کنیم، سهم بودجه عمرانی از کل بودجه عمومی به ۱۰.۴ درصد کاهش می‌یابد.
سهم عمرانی از بودجه عمومی بالاخره ۲۰ درصد یا ۱۰.۴ درصد؟
کد خبر:۵۸۳۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ رئیس جمهور امروز هنگام ارائه لایحه بودجه، سهم بودجه عمرانی از کل بودجه عمومی را ۲۰ درصد اعلام کرد و این ادعا امروز توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه هم تکرار شد.


بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ نشان می‌دهد، رقم بودجه اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای (عمرانی) رقمی معادل ۱۱۹۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درج شده که این رقم ۱۹۹ درصد بیشتر از رقم مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۳ است.  

 

اما بررسی توضحیات جدول شماره یک لایحه بودجه گویای آن بوده که رقم بودجه عمرانی که دولت معادل ریالی آن را به دستگاه‌ها تحویل خواهد داد، ۵۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این رقم ۴۰ درصد بیشتر از رقم مصوب قانون بودجه امسال است. 

 

سهم عمرانی از بودجه عمومی بالاخره ۲۰ درصد یا ۱۰.۴ درصد؟


۶۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر، در واقع معادل ارزش ریالی نفت خام تحویلی به دستگاه‌ها است. در واقع دولت به دستگاه‌هایی که پروژه عمرانی انجام می‌دهند، نفت خام تحویل داده و دستگاه با فروش محموله‌های نفتی، درآمد آن را صرف اجرای پروژه‌ها می‌کنند.  
 

بررسی عملکرد سال‌های گذشته نشان می‌دهد، باتوجه به ساختار بازار جهانی نفت و عدم تجربه کافی فروش نفت توسط دستگاه‌ها، فروش از این مسیر چشمگیر نخواهد بود.  

بنابراین به نظر می‌رسد، عمده درآمد پیش‌بینی شده از محل تحویل نفت خام به دستگاه‌ها محقق نخواهد شد.  


در صورتی که از بخش منابع و مصارف، درآمد حاصل از تحویل نفت خام به دستگاه‌ها را حذف کنیم و سقف بودجه عمومی و بودجه عمرانی را معادل آن کاهش دهیم، سهم بودجه عمرانی از کل بودجه عمومی به ۱۰.۴ درصد می‌رسد.   
درصورتی که عملکرد بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۴ فقط ۵۶۰ هزار میلیارد تومان باشد و بودجه به همین شکل اجرایی شود، سهم بودجه عمرانی از بودجه عمومی در سال ۱۴۰۴ پایین‌ترین رقم در ۲۲ سال گذشته خواهد بود.

ارسال نظرات